TAFARI ETIPIA UTOLS CSSZRA
(1892 – 1930) Hail Szelasszi lett s kort rviden bemutatni nem knny feladat. De nemcsak a helyszke miatt vagyok nehz helyzetben, hanem rsom trgya miatt is. Hail Szelasszirl mr sokan s sokflekppen rtak. Ktetek tucatjai szlnak ellene s mellette, s mindkt oldalon egyarnt tallhatunk valtlan lltsokat. A rasztk pldul szent embernek (st istennek) tekintik, msok (a baloldalon...) korrupt despotnak. n nem tudok s nem akarok llst foglalni. rsom alapjul Harold G. Marcus: Haile Sellassie I – The Formative Years c. knyve szolglt, amely a leghitelesebb monogrfia e tmban.
I. Gyermekvek (1892 – 1911):
Hail Szelasszi 1892. jlius 23-n szletett Etipiban, a Hararhoz kzeli Edzserszagorban. A keresztsgben a Tafari nevet kapta. Apja rasz Makonnen (rasz = birodalmi herceg) Harar vros s a krnyez tartomny teljhatalm kormnyzja, az 1896-os aduai csata hse, II. Menelik csszr (1889–1913) unokatestvre. gy Hail Szelasszi neve megkeresztelsnek pillanattl Tafari Makonnen. (Etipiban msodik nvknt mindenki apja nevt hasznlja. A Hail Szelasszi ksbb felvett nv, de errl majd ksbb...) Tafari anyja, Jisimabt apjnak msodik felesge. Jisimabt tz gyermeke kzl Tafari az egyetlen, aki megrte a felnttkort, de Jisimabt meghalt Tafari ktves korban. Egy fltestvre volt, Jilma, apjnak elz hzassgbl.
Tafari mr igen korn francia neveltetsben rszeslt a harari francia kapucinus misszionriusoktl, de mindig hith etip ortodox maradt. 13 vesen magasrang csszri hivatalnok lett, amikor dadzsazmaccs, vagyis kormnyzv neveztk ki egy kis tartomny lre. Amikor apja 1906-ban meghalt, Tafari ott lt a hallos gynl. Ksbb gy emlkezett r vissza:
„Apm mltsga s jmagam kztt klnleges szeretet volt, amit mig is rzek. Mindig bszke volt arra a munkra amit vgeztem, s arra, hogy engedelmes vagyok. Hivatalnokai s emberei is tiszteltek s szerettek, mert csodlattal szemlltk azt a ragaszkodst, amelyet apm irnyomban mutatott.
Figyeltem apm mltsgt, amint legjobb kpessgei szerint igyekezett eleget tenni keresztny ktelessgeinek, ahogy a pnzt adta a bajba jutott szegnyeknek s az egyhznak, s ahogy imdkozott minden alkalmas rban. Ahogy nttem, a spiritulis vgy arra vezetett, hogy vetlkedjek vele, s gy viseljem magam, hogy pldja megmaradjon bennem."
Rasz Makonnen a hallos gyn Menelik csszr gondjaira bzta a fit, remlve, hogy az rklheti tisztsgt Harar ln. Az uralkod azonban tl fiatalnak tallta Tafarit, s annak fltestvrt, Jilmt nevezte ki. Tafari krptlsul egy kisebb krzetet kapott, valamint azt a lehetsget, hogy a nem sokkal korbban alaptott II. Menelik kzpiskolban tanulhasson. Ugyanebben az iskolban tanult a ksbbi uralkod, Jaszu (Menelik unokja), de mg Tafari a knyvtrakban kszlt vizsgira, addig Jaszu leginkbb a brokban volt megtallhat.
Jilma 1907-ben meghalt, de Tafari mg ekkor sem lphetett apja rkbe. Ekkor Szidamo tartomny kornyzja lett, amelyet kt ven t ltalnos elismerst kivltva igazgatott. Menelik, az reg csszr egszsgi llapota idkzben annyira megromlott, hogy a kormnyzst egy rgenstancs vette t. Menelik Jaszut nevezte meg trnrksknt, s mell rasz Taszammt rendelte, aki viszont Tafari prtfogja volt. gy trtnhetett, hogy Tafari 1909-ben vgre visszatrhetett Hararba. Ekkor volt 17 ves.
II. t a hatalom fel (1911 – 1916):
1911-ben felesgl vette Menent, rasz Mikael unokjt, vagyis Jaszu unokahgt. E hzassg valsznleg egyltaln nem volt mentes politikai rdekektl (szmos ehhez hasonl „bkt" jelleg hzassg kttetett a soai s a rivlis volli csaldok kztt), de Tafari s Menen hzassga kivtelesen jl sikerlt. szinte szeretet fzte ket egymshoz Menen 1962-ben bekvetkezett hallig.
1911-ben meghalt a rgens rasz Taszamma. A tizenhat ves Jaszu megakadlyozta, hogy egy msik rgenst lltsanak a helybe, s maga vette t a tancs irnytst. Ezzel gyakorlatilag megkezddtt Jaszu uralkodsa, br Menelik csak 1913-ban halt meg a hivatalos bejelents szerint. Jaszu mgtt mindvgig ott llt apja, a nagyhatalm volli kormnyz, rasz Mikael, akit eredetileg Alinak hvtak. Br knyszerbl kikeresztelkedett, mohamedn vallst sohasem adta fel, s Jaszut is ebben a szellemben nevelte fel. Korbban sokat vdoltk ket azzal, hogy iszlamizlni szerettk volna a keresztny Etipit, ma mr azonban tudjuk, hogy valjban az a nemes szndk vezette ket, hogy a trsg muszlimjait a keresztnyekkel egyenrangv tegyk, valamint, hogy egyestsk a keresztny s a mohamedn erket a gyarmatostk elleni harcban. Ehhez azonban a korabeli Etipia keresztny hierarchijnak mg nem volt meg a kell „trelme".
Amikor kitrt az els vilghbor, Jaszu arra szmtott, hogy Olaszorszg a kzponti hatalmak oldaln lp a hborba, s ekkor Etipia, mint az Antant szvetsgese „felszabadthatja" Eritret, az olasz gyarmatot. Olaszorszg azonban az Antant szvetsgese lett, kvetkezskpp Jaszu a kzponti hatalmak oldaln ll Trkorszg fel sztt szorosabb szlakat. Ezt viszont az etipiai elit ismt az iszlm irnyba tett lpsknt rtkelte, radsul az Antant is figyelmeztet diplomciai lpseket tett. Vgl az addisz ababai ellenzk 1916-ban megfosztotta trnjtl a tvol lv Jaszut. Az j uralkod Menelik fogadott lnya, Zauditu lett, aki mell koronahercegknt s rgensknt (de nem, mint trnrkst) rendeltk Tafarit, aki ekkor kapta meg a rasz cmet. Tveds volna azt gondolni, hogy ppen azrt lett Tafari a rgens, mert volt a legrtermettebb. ppen ellenkezleg, az ellenzk vezregynisgei azt gondoltk, a huszonngy ves Tafari knnyen irnythat bb lesz. Az ifj rasz azonban hamarosan bebizonytotta, hogy tud lni az lbe hullott lehetsggel.
Jaszu trnfosztsba termszetesen sem maga, sem apja nem nyugodott bele. Rasz Mikaelt mg 1916-ban ppen rasz Tafari gyzte le a sagale-i csatban, s gy gyztes hadvezrknt vonulhatott be a fvrosba. Hamarosan Jaszut is elfogtk.
III. Tafari, Etipia rgense (1916 – 1930)
Br Tafarit eredetileg „csak" rgensknt lltottk Zauditu mell, hamarosan trnrksknt kezdett viselkedni. Ktsget sem hagyott afell, hogy Etipinak valjban az uralkodja, s nem a mveletlen Zauditu.
Nem sok hja volt, hogy Tafari politikai karrierje hamar vget rjen. 1918 vgn Etipit is elrte a vilgmret spanyolntha jrvny. Tafari Addisz Ababban az elsk kztt esett gynak, s hamarosan olyan rosszul lett, hogy mr az utols kenetet is megkapta, m mgis felplt. (lltlag ezt mondta orvosnak: „Mellettem kell maradnod. Isten majd msokat gygyt.") A jrvny slyossgt jl jellemzi, hogy Addisz Ababa t eurpai orvosa kzl hrom meghalt, egy olyan beteg lett, hogy kptelen volt dolgozni – az tdikre pedig annyi munka szakadt, hogy majdnem abba halt bele.
Reformok:
Etipira nagy veszlyek leselkedtek ebben az idszakban (gy is mondhatnm: mint mindig...). Egyfell Etipia egyestst (egysgestst) II. Menelik korntsem fejezte be, s a hagyomnyos szak–dli ellenttek tovbbra is fennlltak. Az szaki tartomnyok (ld. a trkpet), Tigr, Voll, Gondar s Godzsam csak nehezen integrldtak az egysgesl Etipiba. Ezekben a tartomnyokban hagyomnyosan nagy volt a helyi uralkodk hatalma, gy nehezen fogadtk el a kzponti csszri irnytst.
Msfell Etipit folyamatosan fenyegette a gyarmatosts veszlye. Tafari hiba ktelezte el magt a szvetsges hatalmak mellett, azok elutastottk, hogy belpjen a vilghborba, amikor felajnlotta, hogy ha fegyvereket kap, partra szll Arbiban, s htba tmadja Trkorszgot. A nagyhatalmak persze nem ok nlkl utastottk el azt, hogy fegyvereket adjanak el Etipinak: attl fltek, hogy a fggetlen Etipin t a fegyverek tovbb vndorolnak a gyarmati terletek fggetlensgi mozgalmai fel.
Ezen tlmenen az orszg felett Damoklsz kardjaknt lebegett a rabszolga-kereskedelem vdja. Hatrozottan meg kell klnbztetnnk az etipiai rabszolgatartst az orszgon keresztl foly rabszolga-kereskedelemtl. Noha a rabszolgatarts az egsz trsgben (mohamednok s keresztnyek szmra egyarnt) vezredes hagyomny volt, sohasem volt embertelen termelsi md (miknt az kori Rmban, vagy az jkori Amerikban). Ugyanakkor a kereskedelmet szinte kizrlag Arbibl bevndorolt mohamednok folytattk, s a bels terletekrl szlfldjk fel szlltottk „rujukat". Etipiban az si trvnygyjtemny (a Fatha Nagaszt: Kirlyok Trvnyei), valamint mr egyes kzpkori csszrok trvnyei is tiltottk, hogy a birodalom keresztny alattvali rabszolgkkal kereskedjenek. Vsrolhattak ugyan rabszolgt, de nem lehetett meglhetsi forrsuk az emberkereskedelem. A legtbb etip csaldban a rabszolgknak a sz legnemesebb rtelmben helyk volt, s semmivel nem ltek rosszabb krlmnyek kztt, mint brmelyik szabad paraszt. Ms krds, hogy a parasztsg is jrszt nyomorsgos krlmnyek kztt lt, de ennek semmi kze a rabszolgasg intzmnyhez. Azt a megklnbztetst, amelyet mi most megtettnk rabszolgatarts s rabszolga-kereskedelem kztt, ltalban nem tette meg a korabeli nyugati kzvlemny, gy fennllt annak a veszlye, hogy Etipit elbb-utbb a rabszolgasg elleni kzdelem jegyben fogjk gyarmatostani. Tafari azonban munkhoz ltott...
Elsknt Etipia kommunikcis hlzatt vonta felgyelete al: a nagyobb vrosok postahivatalaiba sajt embereit ltette. gy nem volt a birodalomban olyan fejlemny, amelyrl idejben ne szerzett volna tudomst. A kvetkez lps az orszg gazdasgnak talaktsa volt. A Tafari ltal jonnan kinevezett llami (csszri) adszedk az addigi szokstl eltren nem az ltaluk beszedett ad meghatrozott szzalkt kaptk, hanem fix havi fizetst, ami ltal egyszerre nttek az llam bevtelei, s nmileg cskkentek a paraszti terhek.
Ha Tafari rgens rdemeit kell szmba vennnk, mindenkpp az a legfontosabb, hogy 1923-ban elrte, Etipit vegyk fel a Npszvetsgbe. Addig Etipia csak egyetlen vilgszervezetnek (a Nemzetkzi Posta Uninak) volt a tagja, gy tulajdonkppen 1923-ban lpett a vilgpolitika sznpadra. A belps nem volt zkkenmentes elssorban Nagy-Britannia rabszolga kereskedelem ellenes harcai miatt, de Franciaorszg s nem utols sorban Olaszorszg (!) tmogatsval vgl sikerlt Etipit (Abessznia nven) belptetni a vilgszervezetbe, annak teljes jog tagjaknt. A tagsg elmletben garantlta, hogy egy esetleges tmads esetn a tbbi tagllam vdelmet nyjt Etipia szmra. Hogy ez mennyire csak elmlet volt, azt felesleges klnsebben ecsetelni...
A nagy utazs:
1924-ben a rgens elhatrozta, hogy diplomciai ton megksrli tengeri kijrathoz juttatni Etipit. Eredetileg ez lett volna a clja annak a tbb hnapos utazsnak, amelyet szles ksretvel 1924 mjusa s augusztusa kztt tett. Az els lloms termszetesen Jeruzslem, a msodik Kair volt, ahol tbb pontban tisztztk az Alexandriai Patriarchtus s az Etip Orthodox Egyhz viszonyt. Ezt kveten Tafari Franciaorszgba utazott, amely eurpai ltogatsai sorn legfbb „bzisa" maradt. Prizsban, Londonban s Rmban egyarnt trgyalsokat folytatott egy esetleges etip kikt gyben, m mindenhonnan res kzzel kellett tvoznia. Nhny rdekessg az utazsokkal kapcsolatban: Rmban tallkozott Mussolinivel, akivel kifejezetten kedlyes beszlgetst folytatott... Londonban – br a Cambridge University dszdoktorr avatta – megsrtettk azzal, hogy nem fogadtk kell tisztelettel az angol kirlyi udvarban. Az emltett orszgokon kvl ekkor jrt Belgiumban, Luxemburgban, Svdorszgban s hazafel Grgorszgban. Szeretett volna elmenni Bcsbe is, de ms elfoglaltsgai miatt csak kveteit kldhette oda.
Hazatrve Etipiba folytatta az orszg bels reformjt. Rabszolga felszabadt rendelete utn iskolt alaptott a felszabadtott rabszolgk gyermekei szmra, de ezen kvl is rendkvl sokat tett az llami oktats fejlesztsrt. E tekintetben ne felejtsk el, hogy gyakorlatilag a nullrl kellett indulnia.
1928-ban elrkezettnek ltta az idt arra, hogy kirlly (ngusz) koronztassa magt. Nmikpp homly fedi, hogy ezt hogyan sikerlt elrnie, tny viszont, hogy maga Zauditu csszrn helyezte Tafari fejre a koront, akinek a cme ezzel negusz Tafari lett. Ezzel immr nem els volt az egyenlk, vagyis a raszok kztt, hanem elrhet kzelsgbe kerlt szmra a csszri cm – mindssze a csszrn hallt kellett kivrnia. A raszok ezrt rthet mdon ellensgesen fogadtk Tafari kirlly koronzst, s tbben (pl. Balcsa, majd Gugsza) fellzadtak ellene, de a ngusz mindig fellkerekedett rajtuk. Ugyancsak 1928-ban rk bartsgi szerzds kttetett Olaszorszg s Etipia kztt, amely mindssze ht vig llta ki az id prbjt...
1930-ban meghalt Zauditu. Tafari, mint a birodalom egyetlen ngusza, rgense s trnrks hercege, pontosan a csszrn halla utn ht hnappal lpett a trnra I. Hail Szelasszi, azaz A Szenthromsg Ereje nven.
|