A DUB sz....
A Dub trtnete
A DUB szt eredetileg olyan zenei stlusra szoktk mondani, ami egy mr ltez felvtel hangszeres jrakeversvel jtt ltre. Ezeknek az jrakevert felvteleknek a hangzsvilga teljesen t van alaktva klnbz zenei hatsokkal (visszhangok, belasstott temek stb...). A DUB gykerei visszanylnak a ksi '60-as vek Jamaicjhoz, az els "ttrk" kztt volt Osbourne Ruddock. volt az, aki a keverpultot hangszerr vltoztatta, s a DJ tvette az elad szerept. Ezek a korai DUB szmok voltak sok pop s dance mfaj elzmnyei.
A jamaicai zenkre nagy hatssal volt az USA populris zenje, s ezeket hasznltk fel, hogy ltrehozzk egyedi hangzsvilgukat. A 40-es vek folyamn a swinges bandk nagy hatssal voltak a jamaicaiakra, de az 50- es vekben megjelen rithm 'n blues sokkal kzelebb llt hozzjuk. Sok jamaicai zensz ezrt munkt keresett az USA-ban az j zenei mfajt jtszva, ami tkletesen passzolt az amerikaiak hbor utni optimizmushoz. Ezeket a zenket nem csak lben nyomtk, hanem a rdiban is, s ez a trend eljutott Jamaicba is. A zenket elszr Kingston szegny rszn kezdtk jtszani, nagy szabadtri tncos bulikon amiket 'lawns'-nak hvtak. Ezek a korai DJ-k ksbb krbeutaztk Jamaict az egyttesekkel. Az '50-es vek kzepn Duke Reid s Clement 'Coxsone' Dodd lett a legkeresettebb "DJ" Jamaicban.
1954-ben Ken Khouri megalaptotta Jamaica els lemezkiad cgt a 'Federal Records'-ot ahol amerikai s nhny helyi csapat zenit adtk ki. Ezt kvetve Duke Reid s Clement 'Coxsone' Dodd is alaptott egy kiadt, hogy a jamaicai eladk szerzemnyeit npszerstsk.
Ksbb jabb stlusok jelentek meg, mint a Rock Steady, s a Ska, majd Duke Reid s 'Coxone' Dodd hatroztk meg a jamaicai zenei vilgot hrom msik producerrel, Lee 'Scratch' Perry-vel, Bunny Lee-vel s Osbourne Ruddock-al, egszen a '70-es vekig.
Lee 'Scratch' Perry (vagy Rainford Hugh Perry) 1936-ban szletett Kendal-ban, egy kis faluban NY Jamaicban. Az '50-es vekben Kingstonban egybl belevetette magt a zenei zletbe. Coxsone Dodd-nl kezdett dolgozni, mint "mindenes, km, feldert, hitelt nem rdeml szver s elad". Perry ksbb fizetsi vitk miatt otthagyta Coxson-t, s elment Joel Gibson Amalgamated nev kiadjhoz, ahol egy korai reggae szmot vett fel 'People Funny Boy' cmmel. Perry ismert producer lett s kzremkdtt Bob Marley s Wailers korai lemezein is. Egytt dolgoztak 1969-ben, aminek eredmnyekpp ltrehoztk a 'Wailers legjobban sikerlt munkit'. Perry mvszknt, producerknt s mrnkknt s dolgozott, s ennek eredmnyekpp volt az egyik, aki a kvetkez 40 vre meghatrozta a jamaicai zene irnyt.
Osbourne Ruddock (ismertebb nevn King Tubby) 1941-ben szletett Kingston-ban, s a '60-as vekben mszerszknt dolgozott (Tv-ket s rdikat javtott). 1968-ban stdit alaptott, ez volt a 'Home Town Hi-Fi' s sajtos hangulat zenket hozott ltre klnfle visszhangok s uthangok segtsgvel. Ekkortjt Duke Reid-nl dolgozott a Treasure Isle Studio-ban, mint a f-vg. Ruddock sajt magnak ksztett szmokat, gy, hogy klnbz eladk zenibl kivgta a voklt, klnbz hatsokat kevert a zene al s gy ltrehozott egy teljesen egyedi hangzsvilgot, amit msok el sem akartak hinni, mikor hallgattk. Ezek az tdolgozott npszer szmok rvid id alatt Tubby-t igen ismertt tettk.
Tubby ksbb elkezdett dolgozni Edward Beckford-al (U-Roy), aki sajtos hangjn szvegelt Tubby zenjre. Ezt 'toasting'-nak hvtk, ami a RAP elfutrnak is nevezhet.
1972-ben Ruddock fellltott egy kis stdit a Bromilly sugrton Kingston Waterhouse nev kerletben, s ksrletezni kezdett instrumentlis felvteleivel klnbz hzilag gyrtott keverkkel mindenfle hatsokat varzsolt el, mint a visszhangok s a ksleltets. Szerzett egy "disc-cutter"-t s kt "track tape machine"-t, s hzi gyrtmny mixervel, elkezdett Bunny Lee-vel s Lee 'Scratch' Perry-vel dolgozni. Egytt ksztettek egy sztere albumot 1973-ban 'Blackboard Jungle' cmmel.
Joe Gibbs az 'Amalgamated' -tl ltta a jvt ennek az instrumentlis zennek, s utastotta Errol Thompson-t (Gibb's mrnke a 'Studio 17'-nl), hogy tegyen a maxik B oldalra instrumentlis verzikat, amit 'dub'-nak hvtak.
Ksbb Tubby tovbbfejlesztette stdijt s 1974-ben Bunny Lee-vel kzsen kezdtek dolgozni.
"Tubby legtbb zenje lben volt mixelve, gy kevert, mint egy jazztrombits, tlve s jrartelmezve a zent." Mivel Tubby nem zensz volt, mikor Lee stdibandjval felvettk az anyagot, sokszor primitv keverpulttal kellett olyan hanghatsokat ltrehoznia, mintha valamilyen hangszeren jtszana.
Tubby tantani kezdte 'Prince' Philip Smart-ot, Lloyd James-t, ismertebb nevn 'Prince Jammy' s Overton 'Scientist' Brown-t.
A 70'-es vek kzepn Jammy lett King Tubby vezet DUB mixere a Waterhouse studioban. Ebben az idben Bunny Lee legtbb dub szmt keverte.
1978-ban elkezdte sajt vllalkozst 'Imprint' nven s megtette els lpst a lemezkiadi plyn.
1985-re Jammy lett az egyik legmeghatrozbb jamaicai producer, akinek az is ksznhet, hogy sok j zensz csatlakozott az j stlushoz.
1985-ben Tubby j stdit ptett, s nemsokra itt vettk fel els slgerket, Anthony Red Rose 'Temper'-jt. gy tnt, Tubby a jamaicai zene vezet producere lett, mg 1986-ban lelttk stdija mgtt.
A jamaicai zenei vilg a '60-as vektl szorosan ktdtt az Egyeslt Kirlysghoz. Amikor a jamaicai Ska zenszek megjelentek az angol lemezkiadknl, az akkori angol 'Mod' kultra knnyedn befogadta ket. Ez nagy elrelps volt s elsegtette a jamaicai zenei exportot a vilg nagy rszre. Ezeknek a zenknek a kombinlsval jttek ltre a modern tnczenk, mint a Trip Hop, a Drum and Bass s a Jungle (melynek gykerei tisztn hallhatk a King Tubby ltal jtszott jamaicai DUB-ban.) s persze akadtak, akik Jamaicn kvl is elkezdtek DUB-ot jtszani.
Steve Barrow a Blood and Fire-bl:
'Tubby volt a legfbb irnyad, egy zseni..... tallta fel a DUB-ot - ami, mint tudjuk a vnja a mai tnczenknek a Trip-Hoptl a Technig. Ha Lee Perry volt az els szrrealistja a DUB-nak, akkor Tubby ktsgtelenl a modernista volt.'
Angliban nagy szzalkuk volt jelen azon zenszeknek, kik ezt a zenei irnyzatot kvettk, s itt tanyztak a legfontosabb producerek is.
Adrian Sherwood s a "The Mad Professor" voltak a a DUB legmeghatrozbb kpviseli. Adrian Sherwood (A producer a 'British On-U sound record label' mgtt) 1970 ta a DUB-on bell szmtalan eladt s csapatot kpviselt, mint a Creation Rebel, az African Headcharge, s a Dub Syndicate.
Sokszor teljesen vad stditechnikval dolgoztak, nha teljes szmokat visszafel jtszottak le, s ez a DUB-on "kvli" zenszeket is megihlette, mint a Depeche Mode-ot, a Nine inch nails-t, a Living Color-t, a Garbage-ot s a The Cure-t, s mindegyik Sherwood szemllett kvette, hogy tkeverjk szmaikat.
'Mad Professor' alias Neil Fraser 1980-ban kezdett a DUB-al foglalkozni. Az elmlt 15 vben ellpett a mfaj egyik legkiemelkedbb mvszv. Tbb mint 100 albumban hallhat, re-mixeket ksztett a Massive Attack-nek, Sade-nek, s Pato Baton-nak.
|